NederlandsEnglish
Springzaad
  Home | Sitemap | Contact | Mijn Springzaad  
meer ruimte voor natuur en kinderen
Springzaad
meer ruimte voor natuur en kinderen

Vriend of partner worden

Speelnatuur per provincie

CBS HET MOSTERDZAADJE (REFORMATORISCHE SCHOOL) Gortel
CBS Het Mosterdzaadje (reformatorische school)

CONTACTGEGEVENS

Oranjeweg 16
8166 JD Gortel
0578-661863


Contactpersoon
Suzan, leerkracht

OVER HET PLEIN

Elementen van de buitenruimte
- Het Gorthol: een grote natuurspeelplek naast de school, grenzend aan het bos, een houtwal van het Kroondomein
- Een betegeld plein met voetbaldoelen
- Grote zandbak met speelelementen
- Overdekt prieel
- Speelhuisje en wipkip in een hoek met speelschors
- Omheinde groentetuin
- Speelhoek met duikelstang

Hoe ziet de speelnatuur op het schoolplein eruit? Hoe spelen kinderen er?
In de natuurspeelplaats is ruimte om te verstoppen, te bouwen, te slingeren, 'wild' te kijken in een wildkijkhut, te klimmen en ander fantasiespel zoals land bewerken en soldaatje spelen. Ook is er veel ruimte om te spelen met of genieten van bladeren, takken, vogeltjes en andere dieren.
Op het betegelde plein is ruimte voor fietsjes en karren, balspelen of Twister. Alleen op vrijdag mag er worden gevoetbald.
In de zandbak kunnen de kinderen graven en springen en kruipen door een betonbuis.

Deze plek is bijzonder, want:
Waar ben je het meest trots op, het meest enthousiast over? Waarom? Je kunt hier een onderdeel van de inrichting noemen, maar ook een effect dat de plek heeft op kinderen, een mooie uitspraak van kinderen / ouders, of een mooi gevolg van het proces dat je organisatie/groep heeft doorgemaakt bij de totstandkoming van de speelnatuur.

Is het plein ook toegankelijk voor kinderen uit de buurt?
De school wil graag als buurtfunctie fungeren. Regelmatig spelen kinderen na schooltijd op het plein in de zandbak en in het Gorthol (onze natuurspeelplaats).

Spelen en/of leren?
Het plein wordt gebruikt voor gymlessen. Denk aan voetbal, volleybal, badminton en kleuterspellen.
De natuurspeelplaats wordt gebruikt voor lessen Biologie. Denk aan lessen over soorten bomen, paddenstoelen zoeken, etc
De groentetuin is ook onderdeel van lessen natuuronderwijs. Hier verbouwen kinderen bloemen en groenten waar we stamppot van maken op school. Of aardappels waar we samen patat van bakken.


ACHTERGRONDINFORMATIE OVER DE SPEELPLAATS

Hoeveel en welke kinderen spelen er? Alle kinderen van de school spelen op het gehele speelplein
Oppervlakte Plein ongeveer 15 bij 40m
Natuurspeelplaats ongeveer 20 bij 30m
Wanneer is de speelplaats oorspronkelijk aangelegd? 2005
Wanneer is deze vergroend? 2008
Ontworpen door Personeel van de school, jachtopziener van Gortel en een buurtbewoner
Aangelegd door Ouders van de school geholpen bij diverse onderdelen door een hoveniersbedrijf
Wordt beheerd door ons allen plus een groen vrijwilliger
Overige achtergrondinformatie Onze school ligt op een unieke plek. Er is erg veel ruimte om de school en we willen de natuur optimaal gebruiken rondom de school.
We wilden alle kinderen de gelegenheid geven te spelen op een manier die bij hen past. Zo komen kinderen tot hun recht en worden ze uitgedaagd. Denk aan constructief spel (hekjes bouwen van wilgentenen in de natuurspeelplaats in het bos) Regelspel (speelplein) en bijvoorbeeld experimenteerspel (denk aan het hutten bouwen of verspringen vanaf een heuvel).

« terug naar het overzicht met speelnatuur

| |
Vriend of partner worden