NederlandsEnglish
Springzaad
  Home | Sitemap | Contact | Mijn Springzaad  
meer ruimte voor natuur en kinderen
Springzaad
meer ruimte voor natuur en kinderen

Vriend of partner worden

Nieuws

18 november 2010
101 Groene Klaslokalen

Op 29 september en 13 oktober vonden er twee inspiratiemiddagen plaats voor het Gelderse NME-project ‘101 Groene Klaslokalen'. Gelderse basisscholen en kinderdagverblijven waren uitgenodigd. De centrale vraag in het project, dat gesubsidieerd wordt door de provincie Gelderland en het Ministerie van LNV, is ‘Hoe kun je in en om school betekenisvol, groen en toekomstbestendig onderwijs vorm geven?’ 


We hadden gehoord dat er in Arnhem bij het NME-centrum een stuk of twintig deelnemers waren. Heel mooi. In Harderwijk wisten we nog niet zo zeker of het onderwerp genoeg zou leven om ook zo’n mooi aantal te halen. Maar om 13.30 uur bleken er toch meer dan 20 man te zitten. Fantastisch!


De middag vond plaats op Vrije School Valentijn. Deze school is de afgelopen 2,5 jaar bezig geweest om een prachtig natuurschoolplein aan te leggen, vrijwel geheel door ouders. Louis Zandbergen van NME-centrum De Hortus leidde de middag in. We stelden ons aan elkaar voor. Het was leuk om te horen hoe divers de deelnemers waren: directeuren, ouders, leerkrachten, leidsters van de kinderopvang, ontwerpers en NME-ers; ze waren er allemaal. Ook mooi om te zien dat de meesten al wel wat hadden gedaan met moestuintjes, of ideeën hadden voor een groener schoolplein. Maar hoe verder? Deze middag was zeer geschikt om antwoorden op hun vragen te vinden.


De deelnemers konden kiezen uit twee van de vier workshops:
1. Financiering van de groene buitenomgeving door Pjotr Timmerman
2. De groene expert, een groene voorbeeldschool door Marjan Deurloo
3. BasisBos, een nieuwe, groene (les-)methode door Karola de Vries
4. Een duurzame school door Albert Jourdan

 

Ik mocht één van de vier presentaties leiden. Met de groep ging ik naar buiten en gaf een rondleiding op het natuurspeelplein van Valentijn. Ik ben samen met een andere moeder de drijvende kracht geweest bij de aanleg van dit schoolplein. Tijdens zo’n rondleiding komt alles aan bod: initiatief, financiering, ontwerp, participatie, onderhoud, vandalisme, ontwikkeling van kinderen, etc. Je kunt direct zien hoe goed het werkt.

 

In de tweede ronde koos ik voor de workshop BasisBos. Een nieuwe methode, ontwikkeld door onder andere André Guijs, directeur van basisschool De Klokbeker in Ermelo. De methode haalt natuurlijke materialen de klas in en gaat daarmee aan de slag. Je werkt met bijenwas, wol, stro, e.d. De lessen zijn goed te combineren met de vakken natuur, geschiedenis en aardrijkskunde. Meer informatie is te vinden op www.basisbos.com.

 

De andere twee workshops heb ik niet gevolgd. Maar Pjotr liet een overzicht zien hoe verschillende scholen hun financiering hebben geregeld. De kosten van de pleinen variëren nogal van 5000 euro, waar alles ‘low profile’ is gedaan, tot 177.000 euro. De meeste scholen redden het wel voor een bedrag tussen de 30.000 en 50.000 euro. Het hangt er met name van af of je alles uitbesteedt of samen met ouders/vrijwilligers het plein aanlegt. De scholen zijn heel inventief in het zoeken van financiering bij allerlei fondsen. Ook sponsorlopen, markten e.d. worden gehouden om aan geld te komen.

Albert Jourdan liet zien hoe een duurzame school er in de toekomst uit kan zien. Daarvoor moet de school door een aantal fasen heen. Het gaat niet alleen om een CO2-neutrale school; er moet een verandering plaatsvinden op meerdere vlakken, zoals in het lesprogramma en interactie met de buurt. Volgens hem wordt de school meer een broedplaats voor innovatie en kennisuitwisseling. Een voorbeeld uit de praktijk is de Sokkerwei uit Castricum.

 

Aan het einde bleek de middag een succes. Iedereen ging geïnspireerd op pad om de ideeën verder uit te werken. Op de Noord-Veluwe zijn we weer een stapje verder met de groene speel- en leeromgeving.

 

Marjan Deurloo
Juffie in ‘t groen
 


« terug naar NIEUWSoverzicht


| |
Vriend of partner worden