Spelen en wat daarvoor nodig is
Verslag studiedag over Spelen, Huis de B, 8 mrt 2020, Groningen
Huis de B, kinderopvangorganisatie in Groningen, presenteert op deze studiemiddag met enthousiasme en élan haar nieuwe koers voor 2020-2025:
‘Kinderen moeten mogen spelen. Grote mensen bieden hier ruimte voor.’ De bijeenkomst is levendig en inspirerend door workshops van Judith Stolwijk (sportpedagoog), Ellen
Emonds (onderwijsexpert), Shelly Newstead uit Engeland (PARS Playwork) en een lezing van Joke Hermsen (filosoof en schrijfster). De sfeer is die van het delen van ervaringen en samen zoeken naar wat nodig is voor spelen. Wat is de rol van volwassenen bij het spelen van kinderen?
In haar workshop over ‘Risicovol Spelen’ vertelt Judith Stolwijk dat
in deze tijd kinderen nauwelijks meer hun fysieke grenzen leren kennen.
Laat staan dat ze op zoek kunnen gaan naar manieren om die grenzen te
verkennen. Oorzaak daarvan is de overal aanwezige angstcultuur en nadruk
op veiligheid in de volwassen maatschappij, ook te ervaren in BSO’s .
Via
foto’s beoordelen wij als deelnemers bepaalde situaties op de graad van
risico die we zelf ervaren. We zien mountainbikers op een steile berg
en kinderen die parapenten. Maar we gaan ook fysiek aan de bak: in de
gymzaal van een nabije school staan allerlei situaties voor ons klaar
(zie de foto bij dit artikel). We worden uitgenodigd om onze eigen grens
te zoeken en dan een heel klein stapje verder te gaan. In enkele
minuten verandert de gymzaal in een ruimte met zoekende, aarzelende,
spelende en plezier makende volwassenen.
Kinderen weten volgens
Judith van nature heel duidelijk en helder ‘Dit is mijn grens.’ Het vaak
oefenen met het beoordelen van risico’s leert kinderen om op een
gezonde manier risico’s te nemen. Daaruit ontwikkelt zich veerkracht als
belangrijke eigenschap. De rol die volwassenen kunnen spelen voor
Risicovol Spelen is: Zorg dat een kind geen last heeft van jouw angst in
een situatie. ‘Met een beetje risico komen we er wel.’
Ellen
Emonds laat zien wat het effect is als je kinderen een leeromgeving
aanbiedt die aansluit bij wat ze kunnen en hen tegelijkertijd uitdaagt.
Vanuit welzijn en betrokkenheid kunnen ze dan hun leerstappen zetten. Er
moet een balans zijn tussen de moeilijkheid van de activiteit en de
competenties van een kind. Zo kun je ervoor zorgen dat het niet te
makkelijk wordt, dan ervaart een kind verveling en somberheid, maar ook
niet te moeilijk, dat geeft faalangst en onrust.
Wat nodig is, is het
bieden van een rijke leeromgeving met ruimte voor initiatief. Door
variatie in de omgeving kunnen kinderen de ruimte voelen om te
ontdekken. De begeleidersstijl die hierbij hoort vraagt veel observeren
en vaker ‘op je handen zitten’ en ‘minder doen’.
Een kind heeft van
nature creativiteit, ondernemingszin en communicatieve vaardigheden.
‘Het enige wat je hoeft te doen is dit steunen, stimuleren en nieuwe
mogelijkheden creëren’.
Voor Shelly Newstead (UK) is
duidelijk dat kinderen andere ervaringen nodig hebben dan volwassenen.
Haar benadering PARS Playwork geeft een manier van werken met kinderen
die het vrije spel bevordert. Wat kinderen nodig hebben is meer
‘volwassenvrije tijd en ruimte’. Haar benadering geeft kinderen concreet
meer tijd en ruimte om kind te zijn in de volwassen maatschappij.
In
Engeland bestaan al 70 jaar de zogenoemde ‘Adventure Playgrounds’. Dat
zijn plekken waar kinderen samen kunnen komen met elkaar en echt kunnen
doen wat ze zelf willen. We zien een filmpje uit de archieven: kinderen
zonder volwassenen in de buurt, die rondrijden op zelfgemaakte
voertuigen, die hutten timmeren, die rondcrossen en een aankondiging van
een ‘adult free BBQ’ en nog veel meer. Beelden van creativiteit,
plezier en samenwerking.
Begeleiding door een PARS Playworker geeft een speciale invalshoek: handelen om vóór kinderen en namens kinderen dingen mogelijk te maken, en niet zozeer handelen ‘samen met’ kinderen. De Playworker is terughoudend als volwassene en maakt zichzelf eigenlijk onzichtbaar, zodat kinderen hun eigen tijd en ruimte kunnen ervaren. Als kinderen op de Playground binnenkomen gaat het bijvoorbeeld om: ‘Waar hebben ze vandaag zin in?’ De Playworker heeft slechts een rol in het zorgen dat er materiaal aanwezig is of in het uitleggen waarom het er niet is. Kinderen zijn zelf de experts in spelen. Het PARS Playwork model geeft een verdere basis voor deze aanpak. ‘Zo kunnen kinderen meer plezier hebben en meer genieten van hun kindertijd.’
Als afsluiting van de middag houdt Joke
Hermsen een lezing over tijd. Zij heeft aandacht voor een speciale
‘tijd’, namelijk de tijd die je ervaart als je helemaal ergens in opgaat
en eigenlijk de tijd vergeet. Tijd van mijmeren en dagdromen. Ze laat
zien dat we hieraan nauwelijks meer toekomen omdat in ons bestaan tijd
naar de uitdrukking ‘Tijd is Geld’ een doelgerichte en economische
invulling heeft gekregen.
Rust ervaren is een voorwaarde om terecht
te komen in die speciale tijd van helemaal ergens in opgaan en de tijd
vergeten. Deze speciale tijd is noodzakelijk voor het krijgen van nieuwe
ideeën, voor het aangaan van veranderingen, voor het ontwikkelen van
empathie en in elke pedagogische situatie. In een gloedvol betoog neemt
Joke Hermsen ons mee.
Met de nieuwe missie ‘Samen spelen, samen
leren en van alles uitproberen’ gaat Huis de B op avontuur. De inhoud
van deze middag krijgt in de toekomst verder vorm in de dagelijkse
praktijk. Deze bijeenkomst was een mooi en inspirerend startpunt.
Websites:
Huis de B www.huis-de-b.nl
Judith Stolwijk judithstolwijk.org
Ellen Emonds tweemonds.nl
Shelly Newstead www.commonthreads.org.uk
Joke Hermsen www.jokehermsen.nl
Auteur:
Joleen Schipper (regioconsulent Springzaad Utrecht)