SPACE for PLAY
Renet Korthals Altes
Spaarnelaan 25
2012 RJ Haarlem
info@spaceforplay.org
https://www.spaceforplay.org
Vakgebieden
- Procesbegeleiding, projectmanagement
- Ontwerp
- (Educatieve) activiteiten
- Beleidsadvies aan gemeenten
- Fondsenwerving
Gevestigd in: Noord-Holland
Werkzaam in de volgende provincies: Noord-Holland/ Utrecht/ Zuid-Holland/Brabant/ Gelderland/ Flevoland/Overijssel
Als architect, leerkracht basisonderwijs én groot natuurliefhebber, ontwerp ik a meer dan 15 jaar speelruimte. Dat doe ik vanuit een sterk pedagogische gedrevenheid. Inmiddels heb ik al tientallen stedelijke speelplekken of schoolpleinen vergroend. Montessorischolen, Daltonscholen, speciaal basisonderwijs, openbare en geheel omsloten schoolpleinen, scholen in binnen- en buitenland. Mijn integrale benadering (ontwerp&pedagogie), mijn passie voor ieder project, mijn gedrevenheid, blijken te werken. Hoe ga ik meestal te werk?
1. Kennismaking: wat willen jullie ? Sluit mijn visie, ervaring en aanpak aan bij jullie? Wat zou ik voor jullie kunnen betekenen?
2. Een participatieve aanpak waarbij jullie centraal staan: jullie onderwijsvisie – hoe vertaalt die zich naar het buitenterrein? Wat wil je dat de kinderen buiten kunnen doen? Wat wil je uitstralen naar de buurt? Kort en krachtig met de kinderen (!), de leerkrachten en de buurt : leren, gericht dromen en realistische beelden creëren. Het opzetten en uitvoeren van de participatie doe ik vanuit mijn onderwijsachtergrond met plezier, zo krijg ik iedereen mee.
3. Ontwerp: ik zorg dat elke plek weer uniek wordt, écht passend bij jullie school of buurtplek. Daarbij let ik op de natuurlijke waarde en vooral op de pedagogische spel-diversiteit, zodat álle kinderen hun plek vinden: dromers, rouwdouwers, stoerlapjes, prinsessen, insectenbewonderaars, huttenbouwers, tekenaars, durfallen, kat-uit-de-boom-kijkers, sportfanaatjes, fantasten en bouwers. In het ontwerp integreer ik zoveel mogelijk inheemse diverse beplanting. Soms in bespeelbare wadi’s, in pluk-tuinen, in kruidenspiralen, in insecteneilanden, in bloeiende buitenklassen, in vogel-hoeken, in struin-paadjes. Blijvend groen, in ieder seizoen interessant, speel-erosie, alles neem ik mee.
4. Terugkoppeling en aanpassingen: Raming. Beheer- en onderhoudsplan. Allemaal noodzakelijk om tot een plan te komen dat echt bij jullie past en goed blijft.
5. Zoeken geschikte uitvoerder/ hovenier: Het loskoppelen van ontwerp en uitvoering is van groot belang, om te kunnen vergelijken en zo een eerlijke prijs te krijgen! De uitvoerder moet ervaring hebben in aanleg van groene speelplekken en mee kunnen denken in de uitvoeringsmogelijkheden. Ik heb veel ervaring met verschillende hoveniers/ uitvoerders en begeleid dit proces graag vanuit mijn streven naar een eerlijke prijs en het beste resultaat!
6. Fondsenwerving: Hier heb ik scholen veel mee geholpen. Met een goed ontwerp, blijken er altijd wel potjes te vinden.
Gerealiseerde schoolpleinen, of nog in ontwerp/uitvoerings-fase:
Amsterdam: ’t Twiske, Het Universum, De Botteloef, Osdorpse Montessorischool, Montessorischool Zeeburgereiland, KC De Kaap, BS Aldoende, Klein Amsterdam, Cornelis Jetsesschool, BS De Schakel, BS De Krijtmolen. Haarlem: Speeltuinvereniging Brouwersplein, speeltuinvereniging Floragaarde. Utrecht: KC Leeuwesteijn, BS De Fakkel, BS De Klopvaart, BS Tuindorp. Gelderland: BS De Lappendeken De Steeg. Buitenland: Egypte, Rwanda, Tunesie.