Groene schoolpleinen
|
Met het project Groene Schoolpleinen is groene speelruimte gecreëerd op schoolpleinen in Rotterdam. Vanuit een theoretisch kader en interessante voorbeelden uit de praktijk, zijn aan de hand van elf thema's de bevindingen in een brochure beschreven met als doel: leren en inspireren aan de hand van Rotterdamse voorbeelden.
Het idee is ontstaan doordat het Rotterdamse kinderen vaak ontbreekt aan mogelijkheden om in hun directe omgeving kennis te maken met de natuur. Uit onderzoek is bovendien gebleken dat een groene (speel)omgeving een positief effect heeft op een evenwichtige ontwikkeling van kinderen.In Rotterdam zijn al meerdere schoolpleinen en openbare buitenruimten groen ingericht. Het plein dat in het Groenjaar 2008 werd aangelegd in Feijenoord trok landelijk de aandacht en vormde de aanleiding voor dit project. Het projectDankzij de bijdrage van het ministerie van Economische Zaken, Landbouw en Innovatie (het toenmalige ministerie van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit) en de co-financiering vanuit Jeugd Onderwijs en Samenleving (programma Kindvriendelijke Wijken) en Pact Op Zuid heeft het Rotterdamse College van BenW de dienst Sport en Recreatie de opdracht kunnen geven tot het realiseren van groene schoolpleinen. In de krachtwijken zijn nog elf schoolpleinen groen ingericht. Daarnaast is een prijsvraag uitgeschreven waarbij drie winnende scholen een bijdrage hebben ontvangen voor de aanleg van een groen schoolplein.Met deze nieuwe groene schoolpleinen kunnen Rotterdamse kinderen in met name de deelgemeenten Charlois, Delfshaven, Feijenoord en Noord tijdens schooluren, maar vaak ook daarbuiten, spelen, bewegen, ontdekken en leren in een groene (speel) omgeving.