NederlandsEnglish
Springzaad
  Home | Sitemap | Contact | Mijn Springzaad  
meer ruimte voor natuur en kinderen
Springzaad
meer ruimte voor natuur en kinderen

Vriend of partner worden

Speelnatuur per provincie

JENAPLAN BASISSCHOOL DE VERREKIJKER Julianadorp

CONTACTGEGEVENS

Type school: Jenaplan

Vogelzand 4104
1788 MJ Julianadorp
0223-690074


Contactpersoon
Dhr. H. Toebes, Directeur
0223-690074
h.toebes@kopwerk.nl

OVER HET PLEIN

Elementen van de buitenruimte
Rondom een veelhoekig gebouw met honingraatvormige lokalen, ligt vooral een enigszins reliëfrijke bosstrook met een grote open speelruimte voor de grotere kinderen en een kleiner, afgeschermd gedeelte voor de peuters.

Hoe ziet de speelnatuur op het schoolplein eruit? Hoe spelen kinderen er?
De bosjes rondom het gebouw bestaan uit vele soorten struiken en bomen, bosondergroei en talrijke spannende kruip-door-sluip-door weggetjes; er zijn enkele klimbomen aangewezen, er is een huttenbouwzone, en het terrein is naar de straat toe overwegend afgeschermd door relatief hoge takkenrillen. Op de meer open speelruimtes bevindt zich een voetbalveldje en staan er speeltoestellen zoals een nestschommel, gewone schommels, duikelrekken, glijbanen, een kleine speelburcht e.d.
Op een kleine, afgeschermde speelplek voor de peuters is een zandspeelplek, veel schaduw door enkele perenbomen (oogst wordt gebruikt in de school) en zijn er zonnige, bloeiende stukjes met hoog gras en wilde planten.

Deze plek is bijzonder, want:
Het groene schoolplein is er in zijn huidige hoedanigheid al sinds 'de vorige eeuw' en werd al in 1980 bewust heel gevarieerd, bosrijk aangelegd. Het beheer gebeurt door natuurbeheerders van Vrijwillig Landschapsbeheer.
De schoolleiding benadrukt trots te zijn op het feit dat de kinderen, ouders, leerkrachten en buurtbewoners samen toch in al die jaren zo'n kwetsbaar en onbeschermd stukje bos hebben weten groen en aantrekkelijk te houden.

Is het plein ook toegankelijk voor kinderen uit de buurt?
Officieel niet, maar de schoolleiding gedoogt het spel van buurtkinderen - ook hangjongeren - zolang zij maar niets vernielen. Een goed contact met de wijkagente, de wijkconciërge en enkele camera's zorgen voor een aanvaardbaar niveau van vandalisme en vernielingen.

Spelen en/of leren?
Het terrein is vooral een groot, spannend speelterrein. Maar de school zelf bevordert ook natuurlessen in de buitenruimte.


ACHTERGRONDINFORMATIE OVER DE SPEELPLAATS

Hoeveel en welke kinderen spelen er? 125, groep 1 t/m 8
Oppervlakte Heel moeilijk te schatten, te meten; gezien de geringe bodemerosie, de weelderige groei op het plein en de vele, vele speelpaadjes toch een royaal bemeten plein.
Wanneer is de speelplaats oorspronkelijk aangelegd? 1979-1980, parallel en in goede afstemming met de bouw van de school
Wanneer is deze vergroend? In dezelfde tijd
Ontworpen door Het groene schoolplein werd ontworpen door twee medewerkers van het vml. Lescentrum De Groene Poolster n.a.v. een wenslijst met biotopen en educatieve doelen van het onderwijsteam.
Aangelegd door Dezelfde medewerkers, samen met een groep van 25 enthousiaste vrijwilligers waaronder het complete team.
Geopend op 1980
Wordt beheerd door Lange tijd door een tuingroep, sinds enkele jaren door Vrijwillig Landschapsbeheer Den Helder
Overige achtergrondinformatie De eerste 10-15 jaar was er sprake van meer biotopen op het terrein: 2 vijvers, een moeraszone met knuppelpad, een hoek met varens, een duinhoek, een moestuin. De moestuin staat sinds kort weer hoog op het verlanglijstje...

« terug naar het overzicht met speelnatuur

| |
Vriend of partner worden