NederlandsEnglish
Springzaad
  Home | Sitemap | Contact | Mijn Springzaad  
meer ruimte voor natuur en kinderen
Springzaad
meer ruimte voor natuur en kinderen

Vriend of partner worden

Speelnatuur per provincie

KINDCENTRUM DE SPRENG Hoevelaken
Kindcentrum De Spreng

CONTACTGEGEVENS

Type school: Integraal Kindcentrum 0-12 jaar

Van Dedemlaan 4
3871 TD Hoevelaken
033 - 2534693


Contactpersoon
Ariënne Esser, directeur kindcentrum

OVER HET PLEIN

Elementen van de buitenruimte
Het schoolplein bestaat uit meerdere elementen met elk een eigen karakter.
Vóór de school zie je een 'groene' speelheuvel en een speelweide met klimparcours.
De speelheuvel sluit aan op de speelbosjes. Op de speelheuvel staat een waterpomp met een beekloop. Onder de heuvel een betonnen duiker. Diverse boomstammen houden de heuvel in vorm en zijn zo uitgevoerd dat hier creatief mee gespeeld kan worden.
Het klimparcours bestaat uit palen, boomstammen, touwen, platforms en klimwanden. Ook zijn in deze hoek een bestaand klimrek met zandval erbij geplaatst.
Achter de school is er een moestuin, een amfitheater met heuveltje, een balveld en een wilgentunnel.
De moestuin bestaat voornamelijk uit vaste planten zoals bessen, frambozen, aardbeien e.d. De moestuin wordt deels omsloten door een wilgentunnel.
Het amfitheater is opgebouwd met hergebruikte tegels, bedoeld voor buitenles en speelplek. Het amfitheater biedt plaats aan 50 kinderen en bestaat uit twee ringen.
Het multifunctionele balveld is aangelegd met tegels en omsloten door palenwanden en Engels Hekwerk. Het balveld is geschikt voor voetbal, volleybal, hockey, korfbal, basketbal en eventueel als ijsbaan.
De groene borders langs de school zijn gemaakt van een combinatie van boomstammen en tegelmuurtjes. Het groen in de border geeft een natuurlijke uitstraling.

Hoe ziet de speelnatuur op het schoolplein eruit? Hoe spelen kinderen er?
De speelnatuur bestaat uit de groene speelheuvel met waterpomp. De kinderen spelen met water en zand. De duiker en het klimparcours geven aanleiding tot samenspel of alleen even wegdromen. Op en rondom de heuvel zijn speelbosjes waar de kinderen zich lekker kunnen verstoppen, struinen of spelen met takken.
De wilgentunnel en de ruimte erom heen bieden aanleiding om samen te spelen. De moestuin geeft mogelijkheden om de gang van de seizoenen te volgen via een lesprogramma.
De borders bieden aanleiding tot evenwichtbalken, lekker zitten kletsen of spelletjes met een bal rondom het amfitheater. Het balveld is een plek voor samenspel waar de kleine kinderen en de meisjes een eigen plek hebben.

Deze plek is bijzonder, want:
Waar ben je het meest trots op, het meest enthousiast over? Waarom? Je kunt hier een onderdeel van de inrichting noemen, maar ook een effect dat de plek heeft op kinderen, een mooie uitspraak van kinderen / ouders, of een mooi gevolg van het proces dat je organisatie/groep heeft doorgemaakt bij de totstandkoming van de speelnatuur.

Is het plein ook toegankelijk voor kinderen uit de buurt?
Het schoolplein is open tot 18.00 uur. Er is geen buurtwacht ingesteld. Gedurende de openstelling van de school is het plein toegankelijk.

Spelen en/of leren?
Het plein wordt door alle onderdelen van het kindcentrum gebruikt; de kleuter- en peuteropvang, de BSO en de pauzes van de basisschool. Het lesprogramma gericht op het groene plein is nog niet zover. Wel staat incidenteel de 'buitenklas' op het programma. Doelstelling is de combinatie van spelen en leren te combineren op het plein.


ACHTERGRONDINFORMATIE OVER DE SPEELPLAATS

Hoeveel en welke kinderen spelen er? Met name de kinderen van de school spelen op het plein. Dat zijn 160 kinderen. De aantrekkingskracht voor kinderen uit de buurt is groot. Veel kinderen spelen ook in de weekenden en de vakanties op het plein.
Oppervlakte totaal oppervalk van het plein is 3500m2
Wanneer is de speelplaats oorspronkelijk aangelegd? In de jaren 70
Wanneer is deze vergroend? 2016
Ontworpen door Juffie in 't groen (Marjan Deurloo)
Aangelegd door Ouders en diverse profs onder begeleiding van Juffie in 't groen
Geopend op Opening van de eerste fase was op 30 juni 2016
Wordt beheerd door De school
Overige achtergrondinformatie De wens om het schoolplein te veranderen was er al heel lang. De echte aanleiding is gekomen in op het moment dat de basisschool zich ging verbreden naar een integraal kindcentrum. Het idee hierachter is om de kinderen een breed leerperspectief te bieden conform het begrip 'rijke leeromgeving'. Aangezien een tegelplein dat niet in zich heeft, werd gezocht naar alternatieven en is het groen plein omarmd.

« terug naar het overzicht met speelnatuur

| |
Vriend of partner worden