Publicaties
Inspirerende boeken, brochures, artikelen en andere publicaties uit binnen- en buitenland. Om makkelijk publicaties te vinden kun je gebruik maken dan de zoekfunctie. Je kan zoeken op diverse termen (auteur, artikel, tijdschrift). Een uitgebreid en actueel Literatuuroverzicht vind je als eerste publicatie onder het zoekscherm. Eigen publicaties van Springzaad vind je ook in de winkel.
Zoek op soort
Uitdagend speelplezier - Inspecties met respect voor speelkansenMaertelaere, Koen de
|
Speelnatuur en veiligheidVisser, Mr. B.M. Baaij, Ing. G.B.J. de Bouwens, Drs. S.
|
Groene en levendige schoolpleinenWijkmilieuwerkplaats & Sport en Recreatie Rotterdam Sigrun Lobst, Liesbeth van Wifferen, Sjoerd Reinstra
|
Literatuurlijst Speelnatuur Springzaad 2020Pjotr Timmerman
|
Jong leren moestuinierenMarianne van Lier Willy Leufgen
|
Moestuinieren met kinderenMarianne van Lier Willy Leufgen
|
Gärten für KinderAlex Oberholzer, Lore Lässer
|
Factsheet Spelen in de bossen, van natuurlijke materialen tot veilige speeltoestellenVoedsel en Waren Autoriteit Regio Zuidwest
|
Kaboutersoep en wonderblaadjesIty Busstra
|
Groen schoolplein voor speciale kinderenIlse Vonder
|
Het Speelhof HoogerzaelMachteld Klees
|
The study of the use of natural playgrounds in the city of Amsterdam. Nature as playing element for children.Antonio Roade Tato
|
Risicovol spelen op het schoolplein?Martin van Rooijen
|
Meer groen op het schoolplein - een interventiestudieSjerp de Vries
|
Spelen met risico's 2Kees Both
|
Een rijke en boeiende buitenspelomgeving/Alies ZaalAlies Zaal
|
IJslanders in Holland!Marianne van Lier
|
Tiengemeten: speelnatuur in wordingSigrun Lobst
|
Jong geleerd, oud gedaanIty Busstra
|
Alex Oberholzer (1938-2012)Marianne van Lier, Willy Leufgen
|
Groen Gent - een kralensnoer van parken en speelnatuurEvelyne Fiers
|
Aandacht als morele en spirituele houding.Kees Both
|
Aandachtig leren, aandacht leren: leren in een snelvuurcultuur.Kees Both
|
Spelen met risico's 1Kees Both
|
RavottuhIan Mostert
|
De Slochter dorpsrandparken: voor bewoners, door bewonersKlaas Kiewiet
|
Adopteer een boom - kleuters: artikelKees Both
|
Adopteer een boom - kleuters: katern 'spelend leren'Kees Both
|
Sharing Nature - 77 spelvormen voor natuurbewustzijnJoseph Cornell
|
Wat doen jullie aan natuur (2) Peter Petersen, de natuur en wijKees Both
|
Wat doe jullie aan natuur? (1) Natuur als een centraal gegeven in een JenaplanschoolKees Both
|
Spelen met buitenruimte
|
Der Spielgarten
|
Spel buitenspel natuurKees Both
|
Jeugd, natuur en duurzaam AmersfoortKees Both
|
Spelen in de tuin en daarbuiten: eindeloze mogelijkhedenHans Carlier
|
De Buitenklas, een bijzonder natuur-onderwijsprojectLaura Minderhoud
|
Laat ze buiten spelen!Kees Both
|
Fluitjes maken!Machteld Klees, Johan Heirman
|
Allemaal spelen!Anke Wijnja, Marjan Wagenaar, Ilse Vonder, Ilse van der Put, Marianne van Lier
|
Bewegen-natuur-gezondheidKees Both
|
Modder aan je broekMarianne van Lier, Mirjam Koedoot
|
Zaaien op beton - Groene schoolpleinen en sociale betrokkenheid in de wijkHendrikje Warmerdam
|
Ruimte als kwaliteit - werkwijzer voor zelfevaluatieKees Both
|
Ruimte als kwaliteit - Informatie t.b.v. zelfevaluatie van JenaplanscholenKees Both
|
Spelen met risico'sKees Both
|
Leve de verscheidenheid - Zorgen voor biodiversiteitKees Both
|
Groen speelplezierMaike Nelissen
|
Groene schoolpleinen
|
Tuinieren-voeding-kinderen, een literatuuroverzichtKees Both
|
The Creative School: A Framework for Success, Quality and EffectivenessBob Jeffrey, Peter Woods
|
The Coombes Approach: Learning through an experiential and outdoor curriculumSusan Rowe, Susan Humphries
|
Lekker buitenGraham Dusseldorp
|
Generatietuin
|
Tuinieren in de generatietuin
|
Gezonde scholen rukken opDr. Hein van Bohemen
|
Natuurbeleving een verzamelrecensieKees Both
|
Laat ze buiten spelen - pleidooi voor gezonde risico'sHelen Tovey
|
Natuurlijk Toegankelijk SpelenAnke Wijnja
|
Het spoor laat buurtinitiatief ontsporenHarrie Wagemakers Maria Evelein
|
Hoe een simpel grasveld een woeste weide werdEllen van der Hoek, Jenny van Herreweegen
|
De Prettige WildernisEls Huigens, Jean-Francois Van den Abeele
|
Groen is Gras - Natuurbeleving in de kinderopvangBuitenkans
|
De kracht van herhaling en continuiteitKees Both
|
Adopteer een boom - middenbouw 2: activiteiten per seizoenKees Both
|
Adopteer een boom - middenbouw 1: JaaroverzichtKees Both
|
Werken aan een klein paradijsMarc Veekamp, Kees Both
|
Een klein paradijsMarc Veekamp, Kees Both
|
Natuurgerichte intelligentieKees Both
|
Levend lerenKees Both
|
Natuurlijk spelen
|
De kwaliteit van de natuurTonneke Bekkers
|
2 aan 2Jan van Schaik, Wouter van Santen
|
Speelnatuur in de stad, hoe maak je dat?Sigrun Lobst, Josine van den Boogaard
|
Natuur (in de) BSO / Wietske Smit
|
Rupsen horen poepen - Praktijkgids natuurbeleving / Jeanette Boogmans
|
Duurzame landschappen voor kinderen. Samenvatting van en reflectie op 'The systainable landscape', van Susan Herrington.Kees Both
|
7 C's - an informational guide to young children's outdoor play spacesSusan Herrington
|
Natur Erlebnis SchulhofDr. Reinhard Witt
|
Bekijk de wereld eens met de ogen van een kindIty Busstra
|
Schaukelfee und KlettermaxJosien Penraat
|
Kinderen kleien zich naar ons voorbeeldGerwine Wuring
|
Samenwerken aan Jeugd en Groen
|
Samenleven in de publieke ruimte
|
Verandering speelgedrag op een groen schoolplein - een casestudie
|
De Brede School en groene speelruimte: Een korte handreikingFrank Studulski, Kees Both
|
Buiten spel met losse dingenKees Both
|
Playing Outdoors: Spaces and Places, Risks and ChallengeHelen Tovey
|
Smart by nature: Schooling for SustainabilityMichael K Stone
|
Landscape as Playscape: The Effects of Natural Environments on Children's Play and Motor DevelopmentIngunn Fjørtoft
|
Play, Naturally: A review of children's natural playMartin Maudsley, Stuart Lester
|
Risk and Play - A Literature ReviewJosie Gleave
|
De boom inPaul Janssen, Kees Both, Josine van den Boogaard
|
Buitenspelen is ook bewegenKees Both, Josine van den Boogaard
|
De Groene HemelBert Ydema
|
Het laatste kind in het bos - hoe we onze kinderen weer in contact brengen met de natuurRichard Louv
|
Vrij Spel voor het Speelbos
|
Genieten in de schooltuinJos Korsten
|
Wilde mogelijkheden: het beheer van speelnatuurPaul Janssen, Kees Both
|
Ruimte voor bewegenKees Both
|
Laat je flora maar thuisJan van Boeckel
|
Wat voor school ben je? Een school ontmoet de natuur!Rinus Korteweg
|
Adopteer een boom. Bomen het jaar rondKees Both
|
Vrij spel voor natuur en kinderenMarianne van Lier, Willy Leufgen
|
Speelwater bij schoolKees Both
|
Natuur als bondgenoot bij zorgverbredingKees Both
|
Geen leven zonder risico's!Marianne van Lier, Willy Leufgen
|
Last child in the Woods: Saving our Children from Nature Deficit DisorderRichard Louv
|
Leve de verscheidenheidKees Both
|
Kinderen in beweging. Motorische ontwikkeling en schoolnatuurtuinenKees Both
|
Aarde-kinderen. Leven met en leren over natuurKees Both
|
Vraag het de vogels zelf maarKees Both
|
De buitenklasKees Both
|
Een heemtuin bij de schoolHenk Zijlstra
|
Beter buiten spelen. Het speel-leerklimaat op de speelplaatsGreet Caminada
|
Kinderboerderij op de Toon Hermansschool zorgt ongemerkt voor veel leerdoelenManja de Hond
|
Het schoolterrein als leerlandschap: leren van 'Learning Through Landscapes'Kees Both
|
Speelpolders - tips en trucs
|
Visie op Spelen
|
Een natuurspeelbos aan de Ellbogensee - nieuwe kansen voor een natuurcampingAntje Schwabersberger
|
Bijzonder BerlijnMarjan Deurloo
|
Ruimte voor de jeugd en voor de natuurKees Both
|
Natuurspeelplaats Marne - een avontuur voor iedereen!Jeanette van der Meulen
|
Het Educatieve Erf van Hogeschool Edith SteinLowie Gilissen
|
Mirakel & SpektakelWilly Leufgen
|
Kindergarten - tuin voor kinderenKees Both
|
Samen doen en samen groeien: op weg naar een levendig schoolpleinSigrun Lobst
|
Natuur voor kinderenKees Both
|
Spelen in de wildernisSigrun Lobst
|
Kinderen lezen het schoolterreinKees Both
|
Natuurtuin als bron van inspiratieKees Both
|
Engelse ervaringen met leerlandschappenKees Both
|
Speelnatuur: een hype of een visieMariska Thieme-Schrever
|
Pedagogische inspiratie van een JenaplandeskundigeRieke de Kool
|
Ruimte voor de jeugd en voor de natuur (deel 3)Kees Both
|
Een groene gezonde wijk
|
Het ontwerpen van een speelplekAnneke Rodenburg
|
NaturErlebnisRaumeDr. Reinhard Witt, Manfred Pappler
|
Brochure Inspirerende speelnatuurSpringzaad
|
Zorg Primair, themanummer Groene Pedagogiek
|
Speelbossen voor en door de buurtTiny Wigman, Sarah Los, Jan Kersten
|
De Boerderijschool: leren met hart, hoofd en handenEvelyne Schreurs
|
Maak het plein avontuurlijk en natuurlijkWilly Leufgen
|
Play naturally
|
Ouders over Risicovol Spelen, ervaringen en dilemma'sMartin van Rooijen
|
Basisscholen en natuur bij school
|
Risico's leren je levenAlberthe Papma
|
Water voor later
|
Vitamine G(roen)Kris Van Ingelghem
|
Play Again
|
Risk and play a literature review
|
Research Summaries - Connecting Children with Nature
|
Children's Outdoor Play & Learning Environments: Returning to NatureRandy White, Vicki Stoecklin |
Asphalt to Ecosystems: Design Ideas for Schoolyard TransformationSharon Danks
|
Speeluitdagingen in de achtertuinAnneke Rodenburg
|
Kalf, mais, boer. Hoe ervaren kinderen de boerderijschool?Anne Remmerswaal
|
Vestmarka naturbarnehageReWilding Childhood
|
Categorising risky play? how can we identify risk-taking in children's playHansen Sandseter
|
Das WeidenbaubuchMicky Remann, Marcel Kalberer
|
GeneratietuinenKees Both
|
Spelen met waterKees Both
|
Kinderen hebben natuur nodigKees Both
|
De tuinen en pleinen rond Vrije School De IJsselHans Carlier
|
De boerderij als klaslokaalCeciel Verheij
|
Vaste grond onder de natuurtuinTonneke Bekkers
|